Er mit bilbatteri eller min generator defekt?

Følgende oplysninger er vejledende og kan anvendes på eget ansvar, vi kan ikke garantere at resultatet altid er korrekt.

Har du problemer med at holde strøm på bilen?

Du får her et par simple råd til hvordan du selv kan fejlsøge.

Lade lampen

skal være slukket når bilen står uden tænding

Skal være tændt når bilen står med tænding med slukket motor. (batteriet kan være så afladet at lampen ikke kan lyse)

skal være slukket når motoren er startet.

Hvis nogen af ovenstående punkter ikke er opfyldt tyder det på en fejl i dit lade kredsløb.

Spænding - Volt:

Til disse målinger skal der bruges et multimeter indstillet på DC-spænding

Hvilespænding:

Når Motor og alt elektronisk udstyr er slukket skal hvilespændingen for et moderne bilbatteri  ligge normalt omkring 12.6 volt

og falde denne spænding væsentligt efter endt opladning kan det tyde så et klappet batteri. (eller et uønsket forbrug. se mere under stilstandsforbrug)

Lade spænding:

Når motoren er startet og køre med ca. 2500 omdr./min. skal lade spændingen ligge på 13,5 - 14,7 volt.

Lavere lade spænding kan indikere en defekt generator.

Strøm - Ampere

Til disse målinger skal der bruges et multimeter indstillet på DC-Strømstyrke

Stilstandsforbrug:

Motor og alt elektronisk udstyr i bilen skal være slukket. Nøglen ude af

tændingslåsen.

Afmonter plus-pol kablet på batteriet.

Forbind multimeterrets sorte prøveledning til dette kabel, og forbind den røde til pluspolen.

Nu kan der ses på aflæsningen hvor stort et stilstandsforbrug bilen har, der vil normalt være et forbrug på nogle mA som sørger for at ur og andet udstyr kan huske og stå stdby.

Stilstandsforbruget er normalt 0-50mA men kan varier meget alt efter udstyr men hvis du har en form for kortslutning, evt. defekt generator vil stilstandsforbruget være væsentligt højere.

Hvis der fortsat er tvivl om, hvad problemet er anbefaler vi at søge hjælp hos en mekaniker.